Ana içeriğe atla

Passion


2007 yılında çektiği Redacted ile günümüz kitle iletişim araçlarını kullanarak gerçek ile temsili arasındaki ilişkiye odaklanan usta yönetmen Brian De Palma yeni filmi Passion ile ilk dönem filmlerine yakın tarzda bir iş ortaya koyarken, son filmi Redacted’ta sinemasını etkileyen kodları (günümüz kitle iletişim araçları) Passion’a da taşıyor.

Isabelle küresel bir şirkette hırslı bir iş kadını olarak çalışmaktadır. Müdürü Christine’e karşı, zekâsından giyim kuşamına kadar her şeyine hayran olan Isabelle sıkı çalışmasının karşılığını da müdürünün gözüne girerek alır. İkili birlikte daha fazla zaman geçirdikçe aralarında iş arkadaşlığı sınırını aşan; rekabetli, gerilimli ve yer yer erotizm dolu bir yakınlaşma meydana gelir.

Kitsch bir film;
Küresel bir şirkette, rekabetin ayyuka çıktığı ve bu rekabetin yer yer saplantılara dönüştüğü, rüyaların gerçekle birbirine karıştığı, entrikaların kol gezdiği “Passion” De Palma’nın bilinçli bir tercihiyle ucuz bir estetik yol haritası çiziyor. Filmin kurgusundan, yer yer camp oyunculuklara, müziğine hatta dublajlanmış diyaloglarına kadar her şey B-Filmi estetik kurallarını barındırıyor.

Kapitalist Dünya;
Yönetmen filmini küresel kapitalizm’in başkentlerinden Berlin’e taşırken; küresel bir şirkette olan bitenlere odaklanıyor. Kapitalizmin aşırı rekabetçi ortamını cinsel kodlarla süslerken, bu süsü Body Double, Dressed to Kill, Blow-Out gibi ilk dönem filmlerini hatırlatan bir gerilimle harmanlıyor. Yer yer ekranı ikiye bölüyor. Yer yer plan sekans çekiyor. Sürekli detayları görmemizi sağlayıp, daha sonra aslında o öyle değildi deyip izleyicisiyle adeta dalga geçiyor. Belli bir süre sonra rüya sekansları ile gerçeklik birbiri içerisine o kadar çok geçmeye başlıyor ki Lynch sinemasını anımsatırcasına izleyicinin algısını allak bullak ediyor. Bu da ister istemez bizi yönetmenin son dönemde çektiği Redacted ile ilk dönem filmlerini bir arada okuma zorunluluğunu getiriyor. 

Redacted ve Passion;
De Palma hatırlayacağımız üzere Redacted ile günümüz kitle iletişim araçları üzerinden görüntü ve gerçek arasındaki ilişkiyi irdeliyordu. Passion ile bu durumu aslında bir adım öteye taşıyor. Isabelle ve Christine’in çalıştıkları küresel şirket günümüz kitle iletişim araçları üzerine çalışıyor. Zaten De Palma sürekli yaptığı güvenlik kamera kesmeleri, cep telefonu çekimleri, webcam görüşmeleri ile Redacted’in hayaletini Passion’a taşıyor. Yönetmenin ilk dönem filmlerinin kitsch estetiğini bu formülasyonla birleştirince ortaya gerçekliğin bir tanımının bile olamadığı, kimin ölü, kimin yaşadığı belli olmayan, rüya ve gerçeğin iç içe geçtiği, katil ve maktul’un sürekli yer değiştirdi bir evren portresi ortaya çıkıyor. Kısaca; kapitalizm’in herhangi bir etik kural tanımayan, canlı bir organizma gibi sürekli form değiştiren, kendini yaşatabilmek adına her şekle girebilen plazmik görüntüsünün bir portresini gün yüzüne çıkarıyor. 

De Palma’nın ilk dönem filmlerinde gördüğümüz gerçekle – rüyayı birbirine giydirdiği filmleri nihayetinde Redacted'da gerçek ve temsilinin iç içe geçmesiyle gerçeklik düzleminde(günümüz kitle iletişim araçları) bir karşılığını buluyordu. Yönetmen Passion'da ; ilk dönem filmlerindeki gerçek-rüya alanını Redacted’in gerçek ile temsili(günümüz kitle iletişim araçları) arasındaki alanla birleştirmiş oluyor ve kapitalizm’in aymaz ve çok şekilli yüzünü kendi zaman tünelinden geçirerek ilk dönem filmlerindeki o B-Filmi atmosferiyle ifşa ediyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Chocolat

Erkan: Yemek filmlerini, seçtiğimiz film için uygun bulduğumuz konseptteki bir mekânda konuşmaya devam ediyoruz. Sıradaki filmimiz Lasse Hallström imzalı 2000 yapımı Chocolat… Chocolat filmi için Samet ile konuştuk. Kendinden biraz bahsedebilir misin?
Samet: Bir senesi mutfak, iki buçuk yılı satış olmak üzere lüks bir çikolata kafe zincirinde toplam üç buçuk yıl kadar çalıştım. Geçtiğimiz mayıs ayında çikolata üzerine uzmanlaşmak için istifa ettim. Önümüzdeki dönemde çikolata eğitimleri alacağım. Şimdilerde sipariş üzerine çikolata yapıyorum ve çevremdeki küçük ölçekli kafelerin çikolata menülerine yiyecek - içecek konusunda danışmanlık veriyorum.

Erkan:  Filme geçmeden önce biraz mekândan bahsetmekte fayda var sanırım. Maia Chocolates 2015 yılında kurulmuş, el yapımı çikolatalar üreten, Çengelköy ve Koşuyolu olmak üzere iki şubesi bulunan bir yer.  Filmdeki çikolatacıyla aynı ismi taşıyor. Çikolata konusunda bol çeşit sunuyorlar ve tasarım, sunum konusunda oldukça zarif bir zevkleri …

Aşk Üzerine; 10 Şarkı, 10 Alıntı, 10 Film,

10 – Lenny Kravitz "I Belong To You"

Alıntı; "Öyleyse onu seviyorsun," dedi, "Ondan korkuyorsun, çünkü o senden güçlü; ondan nefret ediyorsun, çünkü ondan korkuyorsun: Onu seviyorsun, çünkü onu kendi iraden altına alamıyorsun, ona hükmedemiyorsun. Sadece hükmedilemeyenler sevilebilirler." Yevgeny Zamyatin
Film: Lost Highway (1997)
9 - Nick Cave,Kylie Minogue - Where the wild roses grow
Alıntı; Kendi kendime sordum: 'Tüm hüzünlü temalar arasında, insanların evrensel kavrayışına göre en hüzünlü olan hangisidir?' belirgin yanıt 'ölüm' oldu. 'ne zaman?' diye sordum, 'Tüm temaların bu en hüzünlüsü en şiirsel hale gelir?' Daha önce oldukça ayrıntılı bir biçimde açıklamış olduğum gibi, burada da yanıt açıkça ortadadır. 'Güzellikle en yakın biçimde birleştiği zaman.' Şu halde, güzel bir kadının ölümü tartışılmaz bir biçimde dünyanın en şiirsel konusudur." Edgar Allan Poe
Film: Vertigo (1958)
8 - The Smashing Pumpkins - …

Alien Covenant

Maternal kodlarla örülü 1979 yılında çekilen Alien kuşkusuz Bilim Kurgu sinemasının en kusursuz örneklerinden bir tanesiydi. Ridley Scott seriye yıllar sonra 2012 yılında Prometheus'la dönüş yaptı ve devamı niteliğindeki Alien - Covenant'ta yeni vizyon yüzü gördü. İlk filmin maternal dokusu yerine sömürgeleştirme fantezisi gibi paternal bir temayı kullanan bu yeni Alien filmi bununla da yetinmeyip, yine yaratılış gibi paternal temaları arka arkaya patlatarak orjinal filmin canına okuyor. Ortaya Blade Runner soslu(ki bunda varoluş sancısı çeken robotumuzun büyük etkisi var.), şimdiye kadar bilim kurgu sinema tarihi açısından en beceriksiz gemi mürettebatının olduğu ve yer yer Alien'in zekasından bile şüpheye düşeceğiniz garip bir film ortaya çıkmış. Umarım seri daha fazla deforme edilmeden durulur. Keza hayranları için Alien'ı bu şekilde görmek içler açısı bir durum.