Ana içeriğe atla

Battleship



Uzaylı istilası sinemanın keşfedilişiyle birlikte en çok kullanılan türlerden bir tanesidir sanırım. Soğuk savaş döneminde SSCB tehdidinin bir tezahürü olarak Amerikan milliyetçi filmlerin de önemli bir yer buluyordu. Şuan tabiki SSCB artık
 yok; fakat bu sinemasal gelenek hala devam etmekte.Sinema severler için büyük bir şans olarak iyi yönetmenlerin elinde ustaca politik alegorilere dönüşen yapımlarda izlemedik değil. Son olarak District 9 ile Neill Blomkamp bizlere uzaylıları dünyalıların elinde acınacak hale getiren bir hale sokarak türde bildiğimiz çoğu klişeyi ters-yüz etmişti. District 9'dan sonra Amerikan yapımı arka arkaya bi'çok istilia filmi izledik. Cowboys and aliens, Battle Los Angeles, ve TV dizisi Falling Skies kabaca District 9'in oluşturduğu başarılı konsepte öykünen vasat yapımlar olarak ortaya çıktılar. Battleship'te yine bu yapımlardan bir tanesi. Hopper kardeşlerden büyük olan donanma da oldukça iyi bir kariyere sahiptir. Küçük Hopper ise daha serseri bir görüntü çizmektedir. Abisinin yanında donanmaya gelen Alex büyük çapta bir deniz tatbikatında görev alır. Uzaylıların saldırısıyla birlikte film yönetmen Peter Berg'den beklenecek şekilde diğer filmlerinde yaptığı gibi gayet milliyetçi bir tonla hikayesini anlatma yolunu seçmiş. Filmdeki aşırı milliyetçi hava uluslararası bir tatbikat ile yumuşatılmaya çalışılsa da aslında bu havanın hacmini artırıyor. Keza japon askerler II. Dünya savaşı sırasında saldırdıkları Pearl Harbor'un bulunduğu Hawaii adalarına getiriliyor,tatbikat burada gerçekleşiyor. Ve II. dünya savaşı sonunda imza attıkları ateşkes anlaşmasının yapıldığı gemi'de yine film de kullanılıyor. Film efekt olarak iyi, uzaylıların tasarımından gemi savaşlarına kadar tatminkar sonuçlar verebiliyor. Fakat yer yer kopuk anlatımı ve aşırı milliyetçi söylemi ve klişe yığını diyalogları filmi vasat bir noktada tutmaya yetiyor.

Konu uzaylı istilası olunca politik bir metin düşünmemek neredeyse imkansız. O yüzden filmde uzaylı istlilasına karşı Amerika'nın diğer halkları kışkırttığı ve kendi yerine taşeron kullanarak savaşları gerçekleştirdiği bir metin yazılsaydı; Amerika'nın yeni dış politikalarından esinlenmiş etkili bir politik alegori izlemiş olurduk.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Chocolat

Erkan: Yemek filmlerini, seçtiğimiz film için uygun bulduğumuz konseptteki bir mekânda konuşmaya devam ediyoruz. Sıradaki filmimiz Lasse Hallström imzalı 2000 yapımı Chocolat… Chocolat filmi için Samet ile konuştuk. Kendinden biraz bahsedebilir misin? Samet: Bir senesi mutfak, iki buçuk yılı satış olmak üzere lüks bir çikolata kafe zincirinde toplam üç buçuk yıl kadar çalıştım. Geçtiğimiz mayıs ayında çikolata üzerine uzmanlaşmak için istifa ettim. Önümüzdeki dönemde çikolata eğitimleri alacağım. Şimdilerde sipariş üzerine çikolata yapıyorum ve çevremdeki küçük ölçekli kafelerin çikolata menülerine yiyecek - içecek konusunda danışmanlık veriyorum. Erkan:  Filme geçmeden önce biraz mekândan bahsetmekte fayda var sanırım. Maia Chocolates 2015 yılında kurulmuş, el yapımı çikolatalar üreten, Çengelköy ve Koşuyolu olmak üzere iki şubesi bulunan bir yer.  Filmdeki çikolatacıyla aynı ismi taşıyor. Çikolata konusunda bol çeşit sunuyorlar ve tasarım, sunum konusunda oldukça z...

Sus-mak

Mimikler tükenmiş... Kelimeler, harflere ihtiyaç duyan kelimeler ... "ünlüler" düşürmüş yüzlerini, ünsüzlere ses vermek istemez artık, "ünsüzler" kimlik bunalımında... Eller dikmiş önce göz kapaklarından gözleri; sonra birbirine bağlamış gögüste kendini sımsıkı, bir daha açılmamak üzere... Herkes bana aynı şeyi soruyor bu sıralar, ağız birliği etmişçesine... - Neden konuşmuyorsun? Ben ise; su bile içmiyorum artık, kapatıyorum ağzımı. Kurumaktan dolayı yapışıyor, mühürlüyorum dudakları. Birbirinin üzerine uzanmış iki sevgili gibi... Ve içime doğru haykırıyorum... - Susmamak için...

Star Wars - The Last Jedi

Star Wars - The Last Jedi ana hikaye (ilk iki üçleme) açısından düşündüğümüzde sorunları devam eden bir film. Bitmiş bir seriyi daha düşük kalibreli bi' hikayeyle sürdürmeye çalışması seriyi fazlasıyla yavan kılıyor. Yeni üçleme açısından olaya bakar isek; The Force Awakens'in dağınık görüntüsü yeni filmle toparlanmış gibi gözüküyor. Bunda yönetmen Rian Johnson'un etkisi büyük. Looper gibi karakter sahibi bir bilim kurgu ile aklımızda yer eden Johnson daha filmin başında Kylo Ren'in maskesini parçalayarak Kylo Ren'i Darth Vader gölgesinden, filmi ise orjinal serinin gölgesinden bir nebze olsun kurtararak kendi karakterlerini geliştirme yoluna gidiyor. Filme kattığı en büyük artı orjinal serinin keskin iyi kötü ayrımının The Last Jedi ile iç içe geçmiş ve flu bir görüntüde olması.  Rian Johnson beklentileri bu denli karşılamışken Star Wars: Episode IX'un tekrar J.J Abrams'a teslim edilecek olması ise fazlasıyla üzücü...