Ana içeriğe atla

Weapons

 

Weapons (2025) – Kaybolan Nesiller

Küçük bir kasabada, aynı gece ve aynı saatte, aynı okulun aynı sınıfına giden 17 çocuk gizemli bir şekilde ortadan kaybolur. Ertesi sabah, sınıfındaki çocukların yokluğunu fark eden öğretmen Justine Gandy, gerçeğin düşündüğünden çok daha karanlık olduğunu kısa sürede anlayacaktır.

Trailer

Zach Cregger’in Weapons filmi, yalnızca bir korku anlatısı değil; aynı zamanda pedagojik, psikolojik, sosyolojik ve siyasi katmanlara dokunan çok boyutlu bir alegori olarak okunabilir.


Kaybolan Çocuklar

Çocuklar kaybolduktan sonra yapılan toplantılarda herkes sorumluluğu birbirine atıyor. Ebeveynler okulu ve öğretmeni suçluyor, okul yönetimi ve kolluk kuvvetleri ise sürekli “Sizi anlıyoruz” diyerek sorumluluğu geri çeviriyor. Ortaya çıkan bu tablo, dağınık ve ilgisiz bir okul-aile işleyişini gözler önüne seriyor. Bu iletişimsizlik sarmalı içerisinde Justine karakterinin öğrencisiyle temaslı bir öğretmenlik yapma isteğini ise; okul yönetimi kabul etmiyor, sistemin sınırlayıcı yapısı ortaya çıkıyor.

Esrarengiz şekilde kaybolan çocuklar üzerinden film, pedagojik ve sosyolojik bazı soruları gündeme getiriyor.  

Archer’ın rüyasında gördüğü floating AR‑15, şiddet ve tehdit algısını metaforik bir şekilde temsil eder. Söz konusu sahne, şiddet risklerinin sosyal çevre ve bireysel psikoloji üzerindeki etkisine dikkat çekiyor.

Burada şunu söylemek gerekir ki yönetmen, doğrudan söylemese de, film boyunca ebeveynlere yönelik küçük ama etkili işaretlerle, çocukların güvenliği, psikolojisi ve şiddet riskleri üzerine farkındalık yaratıyor.

Lev Vygotsky’nin bilişsel öğrenme kuramı bu noktada hatırlamakta fayda var: 

Vygotsky’nin teorisinin kilit noktaları şunlardır:

  1. Sosyal Etkileşim: Bilişsel gelişim, başkalarıyla etkileşim aracılığıyla gerçekleşir. Öğrenme, toplumsal bağlamda ortaya çıkar.

  2. Yakınsak Gelişim Alanı (ZPD – Zone of Proximal Development): Çocuğun kendi başına yapabildiği ile bir rehber eşliğinde yapabileceği şey arasındaki farktır. Başkalarının rehberliği öğrenmeyi mümkün kılar.

  3. Araçlar ve İşaretler (Mediators): Dil, semboller ve kültürel araçlar bilişsel gelişimi destekler.

  4. Dahili ve Harici Süreçler: Sosyal süreçler içselleştirilerek bireysel düşünceye dönüşür.

Yani; Çocuğun sosyal çevresi, bilişsel gelişiminin temel belirleyicisidir. Bu bağlamda film çocukların toplumsal ve duygusal rehberlikten yoksun bırakıldığında  kuşakların nasıl “kaybolabileceğini” gösteren bir film.

James: Geleceğin Habercisi

James karakteri uyuşturucuya batmış, hırsızlık gibi işlere bulaşmış biri. Bu haliyle, ilgisiz ve sevgisiz büyüyen çocukların bir sonraki basamakta dönüşebileceği trajik portreyi temsil ediyor. Film, James aracılığıyla “görmezden gelinen çocukların” gelecekte nasıl bir şiddet ve suç döngüsüne sürükleneceğini önceden işaret ediyor.


Gladys: Parazit Figür

Alex’in evine sızan Gladys karakteri, köhneleşmiş siyaset kurumlarının ve kuşaklar üzerine geleceğini planlayan güç odaklarının alegorik bir yansıması gibi işliyor. Çocukların ne dediğini anlamayan, buna rağmen onlar adına kararlar alan ve varlığını sürdürebilmek için her türlü manipülasyon tekniğine başvuran figürlerin bir temsili.

Gladys’in yaşam süresini çocuklardan beslenerek uzatması, siyaset kurumunun, güç odaklarının yeni nesillerin enerjisini tüketerek kendini ayakta tutmasına dair çarpıcı bir sembol. Onun voodoo benzeri büyülerle kurbanlarına hükmetmesi ise, siyasi otoritelerin medya ve iletişim araçlarıyla bireyler üzerinde kurduğu görünmez kontrol mekanizmalarını hatırlatıyor.


Pasif Çocuklar

Filmin ilginç yanlarından biri, çocukların başrolde olmasına rağmen neredeyse tamamen edilgen bırakılması. James dışında hiçbiri aktif bir varlık sergileyemiyor. Bir evin bodrumunda Gladys'in tutsağı konumundalar. 

 Buna karşın öğretmenler, okul yönetimi, ebeveynler ve güvenlik güçleri sürekli konuşuyor, tartışıyor, birbirlerine sorumluluk atıyor. Bu sessizlik hâli, çocukların sosyal çevre tarafından duygusal ve bilişsel olarak ne kadar ihmal edildiğinin de altını çiziyor.

Tam da bu yüzden filmin finalinde son sözü çocukların söylemesi, Gladys’i parçalayıp kendi dirençlerini ortaya koymaları oldukça manidar. Kuşakların pasiflikten çıkıp aktif bir özne hâline gelmesi, filmin en güçlü anlarından biri.


Kültürel ve Biçimsel İzler

Cregger’in filminde Stephen King’in karanlık korku dünyası yankılanıyor; Sam Raimi’nin Drag Me to Hell’indeki lanetli motifler beliriyor; Pink Floyd’un Another Brick in the Wall’undaki eğitim sistemi eleştirisi ise anlatının alt katmanlarına sızıyor.

Ayrıca Spielberg etkisi, Stranger Things’teki nostaljik kasaba gerilimi ve karakter merkezli epizodik anlatımıyla Tarantino ya da Alejandro G. Iñárritu’nun biçimsel tarzını da andırıyor.

Yönetmenin en büyük başarısı ise filmi salt bir korku anlatısı üzerinden değil, bir polisiye kurgusu üzerinden inşa etmesi. Gerilim, merak ve çözüm arayışı adım adım ilerleyerek filmi daha sürükleyici kılıyor.


Sonuç

Weapons, salt bir korku filmi değil; katmanlı yapısı, alegorik okumaları ve kültürel göndermeleriyle yılın en dikkat çekici işlerinden biri. Cregger, seyirciye hazır bir mesaj vermek yerine sorular yöneltiyor, düşünmeye zorluyor ve tartışma alanı açıyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

In Bruges

Giriş Martin McDonagh ’ın 2008 yapımı In Bruges filmi, kara mizah ve suç temalarını derinlemesine işleyen, görsel ve tematik olarak son derece zengin bir yapıt olarak öne çıkar. Film, iki tetikçi olan Ray ( Colin Farrell ) ve Ken’in ( Brendan Gleeson ) Londra’daki başarısız bir görev sonrasında patronları Harry ( Ralph Fiennes ) tarafından Belçika ’nın tarihi ve sakin şehri Brugge ’a gönderilmesiyle başlar. Görevleri, ortalık sakinleşene kadar şehirde turist gibi dolaşmak ve beladan uzak durmaktır. Ancak şehirde geçirdikleri süre, kişisel hesaplaşmalar ve içsel çatışmalarla dolu bir deneyime dönüşür. Trailer Ray, geçmişteki hatalarının vicdan azabıyla boğuşurken, Ken daha çok şehrin tarihi ve mimari güzelliklerine odaklanır. Brugge’un huzurlu atmosferi, karakterlerin içsel dünyalarıyla tezat oluşturur. Patronları Harry’den gelen beklenmedik bir telefonla olaylar dramatik ve duygusal bir yöne evrilir. Film, kara mizah yönüyle de dikkat çeker; özellikle Ken, Ray ve Harry kara...

Sinners

  Kültürel Hegemonya:  Sinners                                           ·          Sinners*, ikiz kardeşler Elijah ve Elias’ın hikâyesini anlatıyor. Tanıdık bir zeminde yeni bir başlangıç yapmak isteyen ikili, Chicago ’nun yeraltı dünyasındaki eski hayatlarını geride bırakıp memleketleri Clarksdale, Mississippi ’ye dönerek bir bar açarlar. Bu süreçte, merkezinde Sammie ’nin olduğu, blues müziği ve vampir efsaneleri ile dolu bir hikâye ortaya çıkar. Ryan Coogler ’ın 2025 yapımı Sinners , yalnızca türler arası bir postmodern oyun değil; aynı zamanda tarihsel-politik bir eleştiri aracı. Southern Gothic atmosferi, vampir mitosu , blues’un büyüsü ve dönemsel dramayı harmanlayan film, hem tür sinemasına göz kırpıyor hem de derin bir toplumsal okuma alanı açıyor. Blues ve Kimlik Filmin kalbinde Sammie var. Eski bir blues şa...

Le Otto Montagne - The Eight Mountains - 2022

The Eight Mountains: Doğanın Mabedi, Babalığın Ağıdı Giriş: Filmin Konusu The Eight Mountains , iki çocukluk arkadaşı Pietro ve Bruno’nun hikâyesini anlatıyor. Pietro şehirde büyüyen, modern yaşamın içinde kaybolmuş bir gençtir; Bruno ise dağlarla çevrili bir köyde, doğayla bütünleşmiş bir hayat sürmektedir. Film, onların yıllar süren dostluğunu, babalarıyla olan karmaşık ilişkilerini ve doğayla kurdukları bağı izler. Zamanla bu dostluk, eksik baba figürleri ve doğayla mücadele üzerinden modern insanın varoluşsal sınavına dönüşür. Doğa: Nostalji mi, Mücadele mi? Film, doğayı iki farklı biçimde konumlandırır. Pietro için doğa bir nostalji alanıdır : şehirde yaşayan, içsel boşluğunu doldurmaya çalışan modern bireyin özlem mekânı. Dağ, onun için geçmişin saf anılarına açılan bir kapıdır. Bruno içinse doğa bir mücadele alanıdır . O, doğanın içinde yaşar, onun kurallarına göre hayatta kalır. Pietro doğayı izler; Bruno yaşar. Bu fark, modern insanın doğayla kurduğu mesa...